Arnhem,
21
november
2017
|
14:00
Europe/Amsterdam

Auto belt zelf hulpdiensten met eCall

DEKRA test en keurt nu ook Europese eCall noodhulpsysteem

Vanaf 2018 wordt eCall voor automobilisten een mogelijke life saver: na een ernstig ongeluk belt dit noodhulpsysteem automatisch de hulpdiensten. Internationale expertorganisatie DEKRA is onlangs erkend om deze innovatieve technologie te testen en keuren.

De erkenning is onderdeel van DEKRA's strategie om zijn service portfolio voor connected driving nog verder uit te bouwen. DEKRA is actief betrokken bij de ontwikkeling en implementatie van eCall. De nieuwe diensten worden aangeboden als onderdeel van DEKRA's wereldwijde testnetwerk voor connected en automated driving.

Voor fabrikanten van eCall modules, onderdelen en andere producten kan DEKRA nu testen en keuren volgens de EU 2017/79 richtlijn. Deze richtlijn zet de technische voorwaarden en procedures uiteen voor ingebouwde eCall-systemen, -onderdelen en -componenten. DEKRA test en certificeert nu ook volgens de Global Certification Forum (GCF) wetgeving, gebaseerd op de 3GPP standaard.

Vanaf april 2018 wordt eCall in de Europese Unie voor alle nieuwe personenauto's en lichte commerciële voertuigen verplicht. Het eCall systeem herkent het activeren van de airbags en gebruikt de informatie van sensoren bij een aanrijding. eCall stuurt locatiegegevens naar de hulpdiensten en start een spraakoproep op tussen de hulpdiensten en de passagiers.

Verwacht wordt dat eCall in stedelijke gebieden de responstijd van hulpdiensten met 40 procent kan versnellen; in landelijke gebieden zelfs met 50 procent. En dat is ook het doel; een kortere responstijd, zodat gewonden sneller behandeld worden met als gevolg een afname van het aantal verkeersdoden.