DEKRA geaccrediteerd voor GCC-Mark

Schema beslaat VAE, Saudi-Arabië, Kuweit, Oman, Bahrein, Jemen en Qatar

Internationale expertorganisatie DEKRA is door de GSO (GCC Standardization Organization) in het Midden-Oosten erkend als geautoriseerd testbedrijf voor GCC-conformiteitsmarkering. Eerder werd DEKRA door het GCC 'accreditation center' geaccrediteerd als onafhankelijke keuringsinstantie voor producten op laagspanning volgens BD-142004-01.

Met het GCC-Mark (ook wel G-Mark genoemd) helpt DEKRA fabrikanten en importeurs met het exporteren van hun huishoudelijke apparaten en componenten naar het Midden-Oosten door ze te testen en certificeren. Ook testrapporten van andere laboratoria (IECEE-CBTL's) worden door DEKRA geaccepteerd. Onder het bereik vallen onder andere vriezers, ventilators, drogers, wasmachines, toasters, haardrogers, fornuizen, waterkokers, ovens, opladers, stekkers, stopcontacten en airconditioners.

QR-code

Alle GCC-certificaten die uitgegeven worden door DEKRA zijn voorzien van een corresponderende QR-code. Door de code te scannen wordt de gebruiker doorgestuurd naar de GSO certificaten-database en krijgt hij alle vereiste details en informatie te zien. Een unicum voor dit schema en voor test-, inspectie- en certificeringsinstellingen in het Midden-Oosten.

DEKRA werkt continu aan het uitbreiden van zijn dienstverlening in het Midden-Oosten. Daar draagt de accreditatie aan bij. "De vraag naar consumentenproducten is groot in het Midden-Oosten, want het is een dynamische groeimarkt. Dankzij de accreditatie kunnen we onze klanten nog beter ondersteunen en helpen te voldoen aan de vraag naar veilige producten", vertelt Bert Zoetbrood, CEO van DEKRA in Nederland en wereldwijd verantwoordelijk voor de divisie Product Testing & Certification. "Klanten kunnen met onze hulp nu nog sneller exporteren naar het Midden-Oosten. Zo versterken we onze voetafdruk in het Midden-Oosten, maar werken we ook lokaler."

Begin 2016 opende DEKRA een kantoor en de DEKRA Middle East Testing Laboratory in Dubai. De initiële focus voor het lab zijn typetesten, inspecties en certificeringen voor elektronische schakel- en verdeelapparatuur, zoals schakelkasten en kabels. De faciliteiten zijn het eerste aanspreekpunt voor fabrikanten en andere betrokkenen in de automotive-sector en industrie in het Midden-Oosten. Kort geleden werd de DEKRA Middle East Testing Laboratory geaccrediteerd voor ISO 17025 door het Dubai Accreditation Center (DAC).

Vind DEKRA op de Middle East Electricity 2017 in Dubai, hal 6, stand E40 van 14 tot en met 16 februari.