DEKRA onderzoekt interferentie tussen LTE-U en Wi-Fi in opdracht van de Wi-Fi Alliance

AT4 wireless, dat sinds 2015 een onderdeel van DEKRA is, gaat in opdracht van de Wi-Fi Alliance testen of Wi-Fi en LTE-U apparatuur zonder problemen naast elkaar kunnen functioneren. LTE-U (Long-Term Evolution in de licentievrije band) is een standaard voor high-speed mobiele communicatie voor mobiele telefoons en dataterminals, die gebaseerd is op GSM/EDGE- en UMTS/HSPA-netwerktechnologie. Het testprogramma, dat onderdeel is van het ‘Coexistence Test Plan’ van de Wi-Fi Alliance, moet vaststellen of commerciële LTE-U-apparatuur en Wi-Fi-apparatuur, die allebei gebruik maken van radiosignalen, zonder storingen in elkaars nabijheid werken.

De ontwikkeling en het gebruik van LTE-U apparatuur, die gebruik maakt van 4G LTE radiocommunicatietechnologie in de licentievrije band, kan interferenties veroorzaken met Wi-Fi apparatuur die op dezelfde radiofrequentie zit. Afwijkingen in de specificaties van LTE-U apparatuur zouden de prestaties van Wi-Fi negatief kunnen beïnvloeden als ze op korte afstand van elkaar gebruikt worden en op dezelfde golflengte zitten. DEKRA-dochter AT4 wireless zal een onafhankelijk testprogramma uitvoeren op basis van objectieve tests en een door de industrie geaccepteerde methode, om te verifiëren of het gebruik van LTE-U het Wi-Fi netwerk negatief beïnvloedt.

De Wi-Fi Alliance heeft AT4 wireless geaccrediteerd om testing services te leveren, die gebaseerd zijn op het Coexistence Test Plan, dat ontwikkeld wordt door leden van de Wi-Fi en LTE-U werkgroepen van de Wi-Fi Alliance. De Performance Test Tool van AT4 wireless zal informatie verzamelen over de meest relevante key performance indicators (KPI’s) zoals throughput, latency (one-way delay) en jitter (latencyvariatie). De officiële tests beginnen zodra de Wi-Fi Alliance het definitieve Coexistence Test Plan heeft afgerond.

“We zijn bijzonder trots, dat we samen met de Wi-Fi Alliance radio coexistence testing kunnen uitvoeren; in dit geval specifiek voor LTE-U apparatuur”, zegt Fernando E. Hardasmal, Managing Director van AT4 wireless en VP Market & Sales in DEKRA's business unit Product Testing & Certification, waar ook AT4 wireless onder valt. “DEKRA beschouwt radio coexistence als een zeer belangrijk onderwerp dat nauwkeurig bestudeerd moet worden met het oog op het groeiende aantal radiotechnologieën, dat naast elkaar gebruikt wordt in bijvoorbeeld huizen, auto’s, ziekenhuizen en in de stedelijke omgeving. Als deze technologieën elkaar beïnvloeden en storen, kan dat vervelende gevolgen hebben voor de veiligheid. Onze diensten richten zich niet alleen op het testen van radio coexistence, maar we ontwikkelen ook nieuwe testtools als antwoord op de nieuwe uitdagingen.”

“Het is cruciaal, dat LTE-apparatuur die in het licentievrije spectrum opereert zonder problemen kan functioneren naast de miljarden Wi-Fi producten, die overal ter wereld al worden gebruikt”, licht Edgar Figueroa, CEO van de Wi-Fi Alliance toe. “De Wi-Fi Alliance is een gezamenlijk initiatief van diverse bedrijven, dat door middel van testing wil waarborgen dat LTE-U naast Wi-Fi kan functioneren. Afspraken maken met onafhankelijke testorganisaties, die ons coexistence test programma uitvoeren is een belangrijke onderdeel van onze plannen.”

AT4 wireless werkt als een geaccrediteerd testlaboratorium al vanaf 2004 samen met de Wi-Fi Alliance en verzorgt test services voor alle testprogramma’s van de Wi-Fi Alliance voor de certificering van Wi-Fi devices.

Sinds 90 jaar werkt DEKRA aan veiligheid. Uit de in 1925 in Berlijn opgerichte Deutsche Kraftfahrzeug-Überwachungs-Verein e.V is een wereldwijd toonaangevend expertisebedrijf ontstaan. DEKRA SE, een honderd procent dochteronderneming van DEKRA e.V., stuurt de operationele bedrijfsvoering van het concern aan. In boekjaar 2015 heeft DEKRA een omzet van ongeveer 2,7 miljard gerealiseerd. Er werken bij het bedrijf ongeveer 37.400 medewerkers in meer van vijftig landen op vijf continenten. Met gekwalificeerde en onafhankelijke dienstverlening houden ze zich bezig met veiligheid in het verkeer, op de werkplek en thuis. Het portfolio varieert van voertuiginspecties en -keuringen, via schadeafhandeling, industriële en bouwinspecties, advisering over veiligheid, testen en certificering van producten en systemen tot en met opleidingen en tijdelijk werk. De ambitie tot het 100-jarige bestaan luidt: DEKRA wordt dé wereldwijde partner voor een veilige wereld.

Over Wi-Fi Alliance

De Wi-Fi Alliance is een wereldwijde non-profit organisatie, waarbij aanbieders van Wi-Fi apparatuur en diensten aangesloten zijn. De leden van de vereniging hebben een gezamenlijke visie, die gericht is op het verbinden van iedereen, alles en overal. In 2000 heeft de Wi-Fi Alliance het Wi-Fi CERTIFIED™ keurmerk in het leven geroepen, dat garandeert dat Wi-Fi producten optimaal met elkaar samenwerken, voldoen aan de veiligheidsstandaards en de laatste stand der techniek. De Wi-Fi Alliance heeft inmiddels meer dan 30.000 producten gecertificeerd, die de beste gebruikservaring bieden en zo de wereldwijde acceptatie van Wi-Fi producten en diensten in nieuwe en bestaande markten versnellen. Momenteel zorgen miljarden Wi-Fi producten voor een aanzienlijk deel van het wereldwijde dataverkeer voor tal van toepassingen.