DEKRA zet Road Safety Portal over verkeersveiligheid online

De officiële sterftecijfers door verkeersongevallen die de Europese Commissie dit jaar bekendmaakte zijn alarmerend. Voor het eerst in veertien jaar zijn er in 2015 meer mensen in het verkeer omgekomen dan in het voorgaande jaar. Alle reden om een beroep te doen op alle stakeholders om deze trend terug te dringen en de vooruitgang van de laatste jaren weer voort te zetten. DEKRA voert al meer dan negentig jaar campagne voor verkeersveiligheid door middel van voertuiginspecties, het inzetten van analisten en onderzoekers, crashtests, publieke campagnes en deelname in nationale en internationale commissies. Een ander belangrijk onderdeel van haar activiteiten is het Road Safety Report, dat DEKRA vanaf 2008 elk jaar in verschillende talen in print publiceert. De gegevens van het rapport zijn nu ook beschikbaar op de online portal: www.dekra-roadsafety.com.

De portal bevat gedetailleerde informatie over de inhoud van het rapport, zoals video’s en interactieve grafieken, die vanuit het rapport met behulp van QR-codes direct geopend kunnen worden. Daarnaast komen andere onderwerpen aan bod die gerelateerd zijn aan verkeersveiligheid, van voertuigtechnologie en infrastructuur tot en met de menselijke factor.Een belangrijk punt van aandacht is de afleiding door smartphones. Automobilisten zitten blind achter het stuur, voetgangers brengen zichzelf in gevaar door op hun mobiel te kijken - om nog maar niet te spreken over de Pokémon Go-hype. Allemaal afleiding die de verkeersveiligheid in gevaar brengt.

“Eén ding is zeker: DEKRA’s bijdrage aan verkeersveiligheid zal niet minder worden in de komende jaren. We zullen het doel van de oprichters van DEKRA in 1925 blijven nastreven. De portal over verkeersveiligheid levert hier een bijdrage aan”, zegt Clemens Klinke, lid van DEKRA SE Management Board, verantwoordelijk voor de Automotive business unit.

De portal biedt veel interessante feiten en achtergrondinformatie, wordt constant geüpdatet en is beschikbaar in het Engels, Duits, Frans en Spaans.

Al meer dan 90 jaar werkt DEKRA aan veiligheid. De in 1925 opgerichte Deutsche Kraftfahrzeug-Überwachungs-Verein e.V is uitgegroeid tot een wereldwijde toonaangevende expertiseorganisatie. In 2015 heeft DEKRA een omzet van 2,7 miljard geboekt. Er werken ruim 37.000 medewerkers in meer dan vijftig landen op vijf continenten. Met gekwalificeerde en onafhankelijke service draagt DEKRA bij aan veiligheid in het verkeer, op het werk en thuis. Tot de services behoren onder andere voertuiginspecties en -keuringen, schadeafhandeling, industriële en bouwinspecties, advisering over veiligheid, producttesten & -certificatie, systeemcertificatie alsook trainingen en uitzendwerk. Hiermee werkt zij aan haar ambitie: in 2025 is DEKRA dé wereldwijde partner voor een veilige wereld.

In Nederland heeft DEKRA een omzet van 105 miljoen euro en biedt hier werk aan ongeveer 900 medewerkers. Hier is DEKRA actief op het gebied van Product Testing & Certification, Business Assurance, Material Testing & Inspection en Claims & Expertise. Het hoofdkantoor - en één van de grootste testlaboratoria van Europa - staat in Arnhem.