Gebruik van de smartphone in het verkeer groot risico voor voetgangers

DEKRA onderzoekt ongevallen met voetgangers in zes Europese hoofdsteden, waaronder Amsterdam

Voetgangers in Europa worden tijdens het oversteken van de weg vaak afgeleid door hun smartphone. Dat blijkt uit een onderzoek van DEKRA, dat uitgevoerd werd in zes Europese hoofdsteden. Van de bijna 14.000 tijdens het onderzoek geobserveerde voetgangers gebruikte bijna 17% hun smartphone tijdens deelname aan het verkeer. Het gebruik van de smartphone op straat blijkt vooral in de leeftijdscategorie 25 tot 35 jaar behoorlijk intensief.

Het onderzoeksteam van DEKRA deed onderzoek in de steden Amsterdam, Berlijn, Brussel, Parijs, Rome en Stockholm. Op drie verschillende plekken in de stadscentra werden voetgangers geobserveerd en het gebruik van smartphones in kaart gebracht. Het onderzoek vond plaats op drukke kruispunten en bij voetgangersoversteekplaatsen in het centrum, bij tram- en bushaltes en bij stations. Kortom; in gebieden waar de voetgangersdichtheid het grootst is.

Uit de observaties bleek, dat zo’n 8% van alle leeftijdsgroepen een tekstbericht intypte tijdens het oversteken van de weg. 2,6% belde en ongeveer 1,4% deed het zelfs allebei. Ongeveer 5% van de voetgangers droeg oordopjes of koptelefoons zonder te praten. Waarschijnlijk luisterden zij naar muziek. De verwachting van het onderzoeksteam bleek te kloppen: jonge voetgangers gebruiken de smartphone vaker dan ouderen. In de leeftijdscategorie 25-35 jaar maakt ongeveer 22% onderweg intensief gebruik van de smartphone. Opvallend zijn de verschillen tussen mannen en vrouwen: vrouwelijke voetgangers typten met name tekstberichten op de telefoon, terwijl mannen vaker naar muziek luisterden.

“Bellen, muziek luisteren, het gebruik van apps of het typen van tekstberichten; het is allemaal erg riskant in het verkeer”, zegt Clemens Klinke, lid van de Raad van Bestuur van DEKRA en verantwoordelijk voor de Business Unit Automotive. “Veel voetgangers onderschatten het gevaar waaraan zij zich blootstellen op het moment dat zij hun aandacht niet meer bij het verkeer houden.”

Kleine verschillen

De verschillen tussen de zes Europese steden zijn overigens vrij klein. De resultaten uit de observaties in Amsterdam zijn het meest opvallend. In vergelijking met de andere onderzochte hoofdsteden worden smartphones daar door alle leeftijdsgroepen relatief weinig op straat gebruikt. In Amsterdam lag het percentage op 8,2%. De percentages voor de andere steden waren: Rome 10,6%, Brussel 14,12%, Parijs 14,53% en Berlijn 14,9%. Stockholm scoorde het hoogst met 23,55%.

Extreme situaties

“Onze onderzoekteams meldden extreme situaties”, vertelt Klinke. “We observeerden groepen jongeren die allemaal op hun smartphone kijken, terwijl ze de straat overstaken. In één situatie botste de hele groep met een fietser.” Een aantal andere voorbeelden: een vrouw duwt een kinderwagen over een voetgangersoversteekplaats bij een stoplicht, terwijl ze tegelijkertijd op haar smartphone typt. Ze heeft geen aandacht voor het verkeerslicht op de kruising. Een man met aan de ene hand een peuter en aan de andere hand een kinderwagen, steekt de weg over terwijl hij zijn smartphone tussen schouder en oor klemt. Een telefonerende vrouw loopt, zonder te kijken, de weg op om de tram nog te halen.

“Bijzonder indrukwekkend was een situatie in Stockholm: een jong meisje pakt midden op straat haar mobiele telefoon en begin te typen. Pas op het moment dat een buschauffeur toetert beseft ze waar ze staat en gaat ze van de straat af”, zegt Klinke. “Deze en soortgelijke situaties hebben de teams in het onderzoek naar ongevallen meerdere malen waargenomen.”

Sterfgevallen

“Voetgangers moeten in het belang van hun eigen veiligheid hun aandacht helemaal op het verkeer richten”, adviseert Clemens Klinke. “Een voetganger is in het verkeer extra kwetsbaar. Afleiding door het gebruik van smartphones moet niet onderschat worden.” Uit ongevallenstatistieken blijkt dat ongeveer 22% van de verkeersdoden in de Europese Unie voetgangers zijn. De meeste van deze voetgangers verongelukken in de stad. In Duitsland bijvoorbeeld wordt één op de tien sterfgevallen veroorzaakt door verkeerd gedrag van de voetganger. In ongeveer de helft van deze gevallen worden ongevallen veroorzaakt omdat de voetganger geen aandacht aan het verkeer besteedt. Hoewel vooral jonge voetgangers hier vaak schuldig aan zijn, lijken ook andere leeftijdsgroepen steeds vaker afgeleid door hun smartphone.

Sinds 90 jaar werkt DEKRA aan veiligheid. Uit de in 1925 in Berlijn opgerichte Deutsche Kraftfahrzeug-Überwachungs-Verein e.V is een wereldwijd toonaangevend expertisebedrijf ontstaan. DEKRA SE, een honderd procent dochteronderneming van DEKRA e.V., stuurt de operationele bedrijfsvoering van het concern aan. In boekjaar 2015 heeft DEKRA een omzet van ongeveer 2,7 miljard gerealiseerd. Er werken bij het bedrijf ongeveer 37.400 medewerkers in meer van vijftig landen op vijf continenten. Met gekwalificeerde en onafhankelijke dienstverlening houden ze zich bezig met veiligheid in het verkeer, op de werkplek en thuis. Het portfolio varieert van voertuiginspecties en -keuringen, via schadeafhandeling, industriële en bouwinspecties, advisering over veiligheid, testen en certificering van producten en systemen tot en met opleidingen en tijdelijk werk. De ambitie tot het 100-jarige bestaan luidt: DEKRA wordt dé wereldwijde partner voor een veilige wereld.