Testlaboratorium DEKRA in VAE geaccrediteerd voor ISO 17025 door Dubai Accreditation Center (DAC)

Accreditatie bespoedigt acceptatie test- en meetgegevens in andere markten

DEKRA Middle East Testing Laboratory is door het Dubai Accreditation Center (DAC) geaccrediteerd voor ISO 17025. Het is het eerste onafhankelijke testlaboratorium dat geaccrediteerd is binnen de scope laagspanningsschakel- en verdeelinrichtingen (IEC 61439 serie). Een laboratorium wordt voor een accreditatie getoetst op zijn technische competentie aan de hand van verschillende criteria en procedures. Dit verzekert klanten ervan dat de test-, kalibreer-, of meetgegevens die door het laboratorium worden geleverd nauwkeurig en betrouwbaar zijn. Daarnaast worden gegevens van geaccrediteerde laboratoria sneller geaccepteerd in andere markten dan die van niet-geaccrediteerde organisaties, wat o.a. kostenbesparend werkt voor fabrikanten en exporteurs.

Bert Zoetbrood, wereldwijd verantwoordelijk voor de divisie Product Testing & Certification en CEO van DEKRA in Nederland: “Met de opening van ons testlaboratorium in Dubai stemmen we onze diensten af op de lokale wensen in een internationale omgeving en helpen we onze klanten in het Midden-Oosten hun producten sneller op de markt te krijgen. Om de voetafdruk van DEKRA in het Midden-Oosten te versterken, was de keus om samen te werken met een lokale accreditatie-instelling snel gemaakt. Het accreditatieproces met het DAC verliep transparant en vlot. We hebben de samenwerking als prettig ervaren en kijken ernaar uit om te blijven samenwerken in de nabije toekomst."

Over DEKRA Middle East Testing Laboratory

In februari 2016 opende DEKRA zijn eerste onafhankelijke testlaboratorium in de Jebel Ali Free Zone Area (JAFZA) in Dubai. De faciliteit is ontworpen om testen uit te voeren voor producten zoals schakelkasten, kabels, busbar systemen en geprefabriceerde substations conform nationale en internationale standaarden of volgens klantspecifieke eisen. Daarnaast kunnen ook tests uitgevoerd worden tijdens de ontwerpfase van een nieuw product.

De speerpunten van het laboratorium zijn producttests voor de veeleisende low voltage schakel- en kabelmarkt en typetesten conform IEC 61439, IEC 60502-1, BS 5467 en BS EN 50288-7. In het testlaboratorium bevinden zich drie afzonderlijke en parallelle testinstallaties en state-of-the-art klimaatkamers voor producttests bij omgevingstemperaturen tot 60 graden Celsius. De nieuwe faciliteiten zijn het eerste aanspreekpunt voor fabrikanten en andere betrokkenen binnen de scope van laag-, midden-, en hoogspanningstesten, inspecties en certificeringen. Daarnaast zal DEKRA de testfaciliteit in de toekomst uitbreiden in andere segmenten op basis van de klantbehoefte.

Noot voor de pers: het persbericht staat ook op pers.dekra.nl. Voor meer informatie over DEKRA in het Midden-Oosten, neem contact op met Jos Versteegen, jos.versteegen@dekra.com, +971 50 482 3917.

Al meer dan 90 jaar werkt DEKRA aan veiligheid. De in 1925 opgerichte Deutsche Kraftfahrzeug-Überwachungs-Verein e.V is uitgegroeid tot een wereldwijd toonaangevende expertiseorganisatie. In 2015 heeft DEKRA een omzet van 2,7 miljard gerealiseerd. Er werken ruim 37.000 medewerkers in meer dan vijftig landen op vijf continenten. Met gekwalificeerde en onafhankelijke services draagt DEKRA bij aan veiligheid in het verkeer, op het werk en thuis. Tot de dienstverlening behoren onder andere voertuiginspecties en -keuringen, schadeafhandeling, industriële en bouwinspecties, advisering over veiligheid, producttesten & -certificatie, systeemcertificatie, maar ook trainingen en uitzendwerk. DEKRA heeft een duidelijke ambitie: in het jaar 2025 is DEKRA dé wereldwijde partner voor een veilige wereld.